Om Facket

Om facket är en grundläggande introduktionsutbildning till det fackliga medlemskapet och till den fackliga organisationen. Här kan du starta din fackliga resa, en resa som kommer att ge dig kunskaper, insikter och personlig utveckling.

Har du nyss gått med i facket, eller funderar du på att gå med, är detta utbildningen för dig. Här får du en övergripande bild av vad facket är och vad vi gör. Vi går igenom vilken roll den fackliga organisationen har på arbetsplatsen och hur vi fungerar som en aktiv del av den svenska arbetsmarknaden. Vi reder ut vad ett kollektivavtal är och hur det skapas. Här får du svar på frågan vad det fackliga medlemskapet går ut på och hur du kan använda dig av det på arbetsplatsen. Utbildningen är en bra grund för ett vidare engagemang inom den fackliga världen och en perfekt första utbildning för dig som vill veta mer.

Målgrupp: Medlemmar och blivande medlemmar under 30 år.

Kurslängd: 16 timmar fördelat på två heldagar.

Kurslängd: Du får stipendie från LOs stipendiefond efter avslutad kurs. Reseersättning står din förbundsavdelning för.

Förkunskaper: Inga.

Intresseanmälan: Är du intressad av att gå en ungutbildning, klicka här för att fylla i formuläret.

Ledighet söks i enlighet med studieledighetslagen minst två veckor innan kursstart.

Ekonomi: Kurserna är kostnadsfria för dig som deltar.

Du som är medlem och går en grundutbildning (Om Facket eller Om samhället) får Stipendie som utgår från LOs stipendiefond efter avslutad kurs. Reseersättning står din förbundsavdelning för. Du som inte än är medlem får ersättning från LOs stipendiefond när du går Om Facket och Om Samhället. Du får även reseersättning från LO.

När du går en temautbildning (Om Rasism eller Om Feminism) får du ersättning för förlorad arbetsförtjänst från ditt förbund i ett studiestipendie och reseersättning från din avdelning.

När du går en funktionsutbildning (Skolinformatörsutbildningen) står LO-distriktet för faktiskt förlorad arbetsförjänst och eventuell reseersättning.

Anmälningar till LO UNG-utbildningar ska skickas vidare från din avdelning till LO-distriktet i Småland och Blekinge.