LO Mervärde

LO Mervärde är ett samarbete mellan tio LO-förbund för att skapa förmåner i medlemskapet.

LO Mervärde

De förbund som ingår i samarbetet har samlat ihop förmåner som både är lika för alla, men också specifika för varje förbund under det gemensamma paraplyet LO Mervärde. Varje förbund har ett förbundskort som är ett medlemsbevis som berättigar medlemmen till förmånerna. Syftet med att knyta förbundskortet till olika förmåner är att göra befintliga förmåner kända samt att utveckla nya förmåner på områden som inte är direkt kärnfackliga, men uppskattade av medlemmarna.

Genom samarbetet kan LO-kollektivet utöva och utveckla en konsumentmakt som är ekonomiskt fördelaktigt för medlemmarna och en kvalitetsstämpel då LO Mervärde ställer strikta etiska riktlinjer gentemot leverantörerna. De etiska riktlinjerna är krav på kollektivavtal, att ILO-konventionerna följs och att skatt och sociala avgifter betalas. I dag kan ungefär 1,3 miljoner förbundsmedlemmar ta del av förmånerna och avtal är skrivna med ett 100-tal olika leverantörer.

Alternativ till oseriösa krediter

Som en del av förmånerna erbjuds medlemmarna att koppla medlemskortet till ett betal/kreditkort - förbundskortet MasterCard. Betal/kreditkortet är ett bättre alternativ än många andra konsumtionskrediter såsom butikslån och oseriösa krediter som sms-lån. En annan orsak är att minska kontanthanteringen i handeln och därigenom minska rånrisken.

Vilka förmåner som gäller för dig ser du på ditt förbunds hemsida:

SEF     GS

Handels     HRF