Facket direkt facketdirekt.nu

Vässa dina kunskaper i organisering och samhällsfrågor

Facklig utbildning LOs Maktutbildning är en tvådagars-utbildning för dig som vill stärkas i rollen som förtroendevald och att kunna ta de viktiga samtalen på arbetsplatsen.

LOs Maktutbildning

Utbildningens fokus ligger på frågor rörande organisering och samhälle/politik. Hur vi organiserar oss fackligt för att stärka vår makt på den egna arbetsplatsen, men även hur vi kan påverka politiska beslut för en önskad samhällsutveckling. Det kan handla om beslut i både stort och smått. Allt ifrån arbetsskor eller gratis frukt på arbetsplatsen till förändring av busstider eller kvällsöppna förskolor i din region.

Under utbildningen blandar vi teori med praktik. Vi tränar på att samtala, formulera och bemöta argument, men också på att lyssna, ställa frågor och föra samtalet framåt,

Som deltagare på LOs Maktutbildning är du med och stärker den fackliga organiseringen för ökad makt på arbetsplatsen.

I vårt distrikt kommer vi kunna erbjuda minst 17 utbildningstillfällen med start från februari 2022. Vi kommer även kunna erbjuda särskilda utbildningstillfällen som ligger på helgen och som kommer vara digitala distansutbildningar.

Målgrupp: förtroendevalda som gått sin grundutbildning.

Innehåll: Syftet med utbildningen är att stärka deltagarna i sina uppdrag med fokus på frågor rörande organisering och samhälle/politik. Deltagarna ska kunna ta diskussioner på arbetsplatsen och ha insikter om samhället och fackets roll och möjlighet att påverka både på jobbet och i samhället.

Kurslängden: 16 timmar fördelat på två heldagar.

Ekonomi: utbildningsarvode samt eventuell ersättning för resor betalas ut av LO efter kursens genomförande. Förlorad arbetsförtjänst kan betalas ut mot uppvisande av intyg från arbetsgivaren.

Ledighet söks i enlighet med studieledighetslagen minst två veckor innan kursstart.

Anmälan görs till LO-distriktet i Småland och Blekinge, anmälningsblankett går att ladda ner här och skickas till:
LO-distriktet i Småland och Blekinge

• 28–29 april, Växjö
  • 9–10 maj, Jönköping

Nya utbildningstillfällen:

• 9–10 juni, Västervik (eftersom det är kort tid kvar kontaktar ni lo-smalandblekinge@lo.se om ni vill gå).
  • 28–29 Juni, Jönköping
  • 22–23 augusti, Jönköping
  • 31 augusti – 1 september, Ronneby

Uppsamling helda distriktet:

• 10–11 augusti, Växjö
  • 10–11 augusti, Vetlanda

Digital distansutbildning:

• 6 & 21 april, digitalt

Helgutbildning med barnpassning (internat)

• 2–3 april, Ädelfors folkhögskola