Vässa dina kunskaper i organisering och samhällsfrågor

Facklig utbildning LOs Maktutbildning är en tvådagars-utbildning för dig som vill stärkas i rollen som förtroendevald och att kunna ta de viktiga samtalen på arbetsplatsen.

LOs Maktutbildning

LOs Maktutbildning är en tvådagarsutbildning för dig som vill stärka din roll som förtroendevald och vässa dina kunskaper i organisering och samhällsfrågor. Med utbildningen i ryggen ska du kunna ta en aktiv del i de viktiga samtalen på arbetsplatsen utan att behöva vara insatt i alla frågor. LOs Maktutbildning ger dig kunskap i hur vi organiserar oss fackligt för att stärka vår makt på den egna arbetsplatsen samt hur vi kan påverka politiska beslut för en önskad samhällsutveckling.

Det kan handla om beslut i både stort och smått. Allt ifrån arbetsskor eller gratis frukt på arbetsplatsen till förändring av busstider eller kvällsöppna förskolor. Vem kontaktar man och hur får vi mer makt i de frågor som är av intresse för oss på arbetsplatsen? Under de två utbildningsdagarna kommer vi att träna på att ta samtal, formulera och bemöta argument. Men också på att lyssna och ställa frågor för att föra samtalen framåt.

Välkommen!

Målgrupp: Förtroendevalda med uppdrag på arbetsplatsnivå som genomfört grundutbildning eller har motsvarande kunskap.

Kurslängden: 16 timmar fördelat på två heldagar.

Ekonomi: LO ersätter deltagaren med utbildningsarvode/förlorad förtjänst. Övriga kurskostnader och resor finansieras av LO.

Ledighet söks i enlighet med studieledighetslagen minst två veckor innan kursstart.

Anmälan görs till ABF i ditt distrikt – kontakta studieorganisatör på din förbundsavdelning för mer hjälp. En anmälningsblankett går att ladda ner här.

Här kan du ladda ner foldern för LOs Maktutbildning.

Utbildningstillfällen för 2024:

• 13-14 februari, Värnamo