Vässa dina kunskaper i organisering och samhällsfrågor

Facklig utbildning LOs Maktutbildning är en tvådagars-utbildning för dig som vill stärkas i rollen som förtroendevald och att kunna ta de viktiga samtalen på arbetsplatsen.

LOs Maktutbildning

Utbildningens fokus ligger på frågor rörande organisering och samhälle/politik. Hur vi organiserar oss fackligt för att stärka vår makt på den egna arbetsplatsen, men även hur vi kan påverka politiska beslut för en önskad samhällsutveckling. Det kan handla om beslut i både stort och smått. Allt ifrån arbetsskor eller gratis frukt på arbetsplatsen till förändring av busstider eller kvällsöppna förskolor i din region.

Under utbildningen blandar vi teori med praktik. Vi tränar på att samtala, formulera och bemöta argument, men också på att lyssna, ställa frågor och föra samtalet framåt,

Som deltagare på LOs Maktutbildning är du med och stärker den fackliga organiseringen för ökad makt på arbetsplatsen.

Målgrupp: förtroendevalda som gått sin grundutbildning.

Innehåll: Är du nyfiken på vad facket och politiken har gemensamt är detta utbildningen för dig. Här reder vi tillsammans ut hur vi kan göra verklighet av våra visioner och vem som äger makten till att förändra och förbättra för oss, på jobbet och i samhället i stort.

LOs Maktutbildning ger dig kunskap i hur vi organiserar oss fackligt för att stärka vår makt på den egna arbetsplatsen men även hur vi kan påverka politiska beslut för en önskad samhällsutveckling. Under två dagar fokuserar vi på makten. På arbetsplatsen och i samhället. Hur ser den ut, hur fungerar den och vem äger den? Varför är den viktig för oss inom facket? Hur ser vägen till ökad makt ut? Vi går igenom hur maktbalansen i samhället ser ut, vilka som äger makten över vilka beslut och vi tar reda på hur vi får fackliga frågor att bli viktiga för samhället i stort. Allt för att vi ska fortsätta vara en relevant och pådrivande kraft för ett bättre samhälle för våra medlemmar.

Kurslängden: 16 timmar fördelat på två heldagar.

Ekonomi: utbildningsarvode samt eventuell ersättning för resor betalas ut av LO efter kursens genomförande. Förlorad arbetsförtjänst kan betalas ut mot uppvisande av intyg från arbetsgivaren.

Ledighet söks i enlighet med studieledighetslagen minst två veckor innan kursstart.

Anmälan görs till ABF i ditt distrikt – kontakta studieorganisatör på din förbundsavdelning för mer hjälp. En anmälningsblankett går att ladda ner här.

Utbildningstillfällen för 2023:

• 15-16/3, Karlskrona