Om Samhället

Att beskriva det svenska samhället på 30 sekunder är svårt, om inte helt omöjligt. Det här är utbildningen för dig som vill ha mer än enkla oneliners. Vi tar reda på hur de fackliga frågorna hänger ihop med de politiska och hur de tillsammans skapar den komplexa helhet vi kallar för det svenska samhället.

Kökspersonal

Vi lever i ett samhälle som är uppbyggd på delad makt. Inom facket har vi en viss makt över löner och villkor på jobbet och på arbetsplatsen. Men alla andra frågor som vi dagligen kommer i kontakt med ägs av någon annan. Vilka ideologier och tankebanor ligger bakom de politiska besluten som fattas i vår kommun, i vår region och i vår riksdag? De besluten är minst lika viktiga för att vår allas vardag ska gå ihop. Genom denna utbildning får du en gedigen förståelse för hur de fackliga frågorna och de politiska frågorna går hand i hand och varför de behöver varandra. För att kunna förbättra vardagen för vanliga människor behöver vi driva frågor både inom facket och politiken.

Målgrupp: Medlemmar under 30 år.

Kurslängd: 16 timmar fördelat på två heldagar.

Ekonomi: du får stipendie från LOs stipendiefond efter avslutad kurs. Reseersättning står din förbundsavdelning för.

Förkunskaper: Om du inte redan gått en facklig grundkurs bör du gå Om facket före Om samhället.

Intresseanmälan: Är du intresserad av att gå en ungutbildning, klicka här för att fylla i formuläret.

Ledighet söks i enlighet med studieledighetslagen minst två veckor innan kursstart.

Ekonomi: Kurserna är kostnadsfria för dig som deltar.

Du som är medlem och går en grundutbildning (Om Facket eller Om samhället) får Stipendie som utgår från LOs stipendiefond efter avslutad kurs. Reseersättning står din förbundsavdelning för. Du som inte än är medlem får ersättning från LOs stipendiefond när du går Om Facket och Om Samhället. Du får även reseersättning från LO.

När du går en temautbildning (Om Rasism eller Om Feminism) får du ersättning för förlorad arbetsförtjänst från ditt förbund i ett studiestipendie och reseersättning från din avdelning.

När du går en funktionsutbildning (Skolinformatörsutbildningen) står LO-distriktet för faktiskt förlorad arbetsförjänst och eventuell reseersättning.

Anmälningar till LO UNG-utbildningar ska skickas vidare från din avdelning till LO-distriktet i Småland och Blekinge.