Om Rasism

Hur kommer det sig att vårt svenska samhälle blir mer och mer polariserat? Trots att vi lever i ett av världens mest upplysta länder har vi svårt att prata om rasism och främlingsfientlighet. Varför? Vad betyder egentligen uttrycket “Att stå upp för alla människors lika rätt och värde”?

Vad är rasism och hur uppstår den? Det är en av frågorna som kommer att besvaras under denna utbildning. Vi kommer att titta på politiska strömningar i Sverige och i världen, men även på oss själva som grupp och som individer. Det är väldigt enkelt att peka på andra utan att själv reflektera över sin egen roll i, och sina egna möjligheter till att vara en motkraft. Vad kan vi som facklig organisation, och du som enskild medlem, göra för att motverka en mer utbredd rasism. Hur beter vi oss på våra arbetsplatser och i vårt samhälle? Hur beter du dig? Vi reder ut vilka krafter och känslor som vanligtvis ligger bakom ett förtryck av andra människor och hittar strategier för att motverka dessa.

Målgrupp: Medlemmar under 30 år.

Kurslängd: 24 timmar fördelat på tre heldagar.

Ekonomi: du får ersättning för förlorad arbetsförtjänst från ditt förbund i ett studiestipendie och reseersättning från din avdelning.

Förkunskaper: Om du inte redan gått en facklig grundkurs måste du gå Om facket före Om främlingsfientlighet. Vi rekommenderar att du även går Om samhället före Om främlingsfientlighet.

Intresseanmälan: Är du intresserad av att gå en ungutbildning, klicka här för att fylla i formuläret.

Ledighet söks i enlighet med studieledighetslagen minst två veckor innan kursstart.

Ekonomi: Kurserna är kostnadsfria för dig som deltar.

Du som är medlem och går en grundutbildning (Om Facket eller Om samhället) får Stipendie som utgår från LOs stipendiefond efter avslutad kurs. Reseersättning står din förbundsavdelning för. Du som inte än är medlem får ersättning från LOs stipendiefond när du går Om Facket och Om Samhället. Du får även reseersättning från LO.

När du går en temautbildning (Om Rasism eller Om Feminism) får du ersättning för förlorad arbetsförtjänst från ditt förbund i ett studiestipendie och reseersättning från din avdelning.

När du går en funktionsutbildning (Skolinformatörsutbildningen) står LO-distriktet för faktiskt förlorad arbetsförjänst och eventuell reseersättning.

Anmälningar till LO UNG-utbildningar ska skickas vidare från din avdelning till LO-distriktet i Småland och Blekinge.