Om Feminism

Är du intresserad av att veta mer om vad feminism är och varför facket jobbar med denna fråga är detta utbildningen för dig! Vad är facklig feminism? För många är feminism ett skrämmande och främmande ord, här får du tillfälle att inse varför vi alla borde vara feminister. Fackliga feminister.

Här får du möjlighet att fördjupa din kunskap om feminism och förstå hur klasskamp och jämställdhet hänger ihop. Hur kontrollen över tiden, makten och pengarna skapar olika strukturer på jobbet, i hemmet och i samhället och hur vi kan arbeta för att förändra dessa. Vi tittar på orsaken till att olika politiska reformer och förslag bidrar till ökad eller minskad jämställdhet samt vilka syften ligger bakom förslagen. Du kanske vill vara en del av förändringen, bli förbannad, få fler perspektiv eller helt enkelt känna dig mindre ensam i en mansdominerad bransch. Den fackliga feminismen är här för att stanna och vi behöver bli fler som förstå varför och som är villiga att agera.

Målgrupp: Medlemmar under 30 år.

Kurslängd: 16 timmar fördelat på två heldagar.

Ekonomi: du får ersättning för förlorad arbetsförtjänst eller stipendie och reseersättning från din förbundsavdelning.

Förkunskaper: Om du inte redan gått en facklig grundkurs måste du gå Om facket före Om feminism. Vi rekommenderar att du även går Om samhället före Om feminism.

Intresseanmälan: Är du intresserad av att gå en ungutbildning, klicka här för att fylla i formuläret.

Ledighet söks i enlighet med studieledighetslagen minst två veckor innan kursstart.

Ekonomi: Kurserna är kostnadsfria för dig som deltar.

Du som är medlem och går en grundutbildning (Om Facket eller Om samhället) får Stipendie som utgår från LOs stipendiefond efter avslutad kurs. Reseersättning står din förbundsavdelning för. Du som inte än är medlem får ersättning från LOs stipendiefond när du går Om Facket och Om Samhället. Du får även reseersättning från LO.

När du går en temautbildning (Om Rasism eller Om Feminism) får du ersättning för förlorad arbetsförtjänst från ditt förbund i ett studiestipendie och reseersättning från din avdelning.

När du går en funktionsutbildning (Skolinformatörsutbildningen) står LO-distriktet för faktiskt förlorad arbetsförjänst och eventuell reseersättning.

Anmälningar till LO UNG-utbildningar ska skickas vidare från din avdelning till LO-distriktet i Småland och Blekinge.