Facket på sommarjobbet behövs mer än någonsin

LO-distriktets årliga kampanj ”Facket på sommarjobbet” är i full gång. Under kampanjen söker LO upp sommarjobbande ungdomar på deras arbetsplatser och informerar om rättigheter och skyldigheter i arbetslivet. Förra året besökte LO-distriktet i Jönköpings län sammanlagt 250 arbetsplatser och träffade omkring 700 ungdomar.

Facket på sommarjobbet 2014

– I år hoppas vi besöka närmare 900 unga, under vecka 26 & 27, och informera dem om deras rättigheter och skyldigheter på jobbet, säger Terés Eriksson, ungdomsansvarig vid LOs Jönköpings-distrikt.
Sommarjobbare och extrajobbare hör till dem som ofta råkar illa ut på arbetsmarknaden. Oklara arbetsförhållanden, för låga eller helt uteblivna löner, svartjobb och gratis provjobb är bara några svårigheter som ofta drabbar dem.

Den höga ungdomsarbetslösheten har dessutom lett till att många unga är beredda att acceptera dåliga arbetsvillkor, vilket LO ser mycket allvarligt på.

– Vi har alla samma rättigheter på jobbet. Det är inte okej att ha sämre villkor vara för att man är ung och inte etablerad på arbetsmarknaden, säger Terés.

En viktig del av LOs sommarkampanj är ”Fackets hjälptelefon”. Dit kan alla ringa och det är helt gratis. Telefonnumret är 020 – 56 00 56 och hjälptelefonen är öppen på vardagar mellan 9:00 och 18:00. Det går också bra att ställa en fråga på LO/UNGs hemsida lo.se/ung.

Vanliga frågor till hjälptelefonen är hur mycket man kan begära i lön, vad man gör om lönen inte betalas ut och om man är skyldig att acceptera så kallade solskensavtal – när man bara har arbete de dagar solen skiner, i glasskiosker exempelvis.

Förra året delade vi ut ett diplom till länets bästa sommarjobbsarbetsgivare, det gick till High Chaparral, för deras fantastiska bemötande av unga på sina första jobb. Det kommer vi dela ut även i år, förhoppningsvis till ett företag som inte fått det innan.

Datum för turnén:

Vecka 26
Måndag 23 juni Habo/Mullsjö/Bottnaryd/Bankeryd
Tisdag- torsdag 24-26 juni Tältaktivitet i Jönköping City, Vindbron samt uppsökeri i Jönköping/Huskvarna/A6/Solåsen
Fredag 27 juni Gränna

Vecka 27