LO söker ombudsman till LO-distriktet i Småland och Blekinge

Vi söker dig som vill organisera och utveckla tvärfackligt arbete tillsammans med medlemsorganisationerna i LO-distriktet.

Foto: Simon Rosengren

Tjänsten är placerad på LOs enhet för distriktsverksamhet, som samordnar den regionala organisationen.

Det finns tio LO-distrikt i Sverige. De organiserar den facklig-politiska samverkan, samordnar den tvärfackliga utbildningen, driver och samordnar regionala arbetsmarknadspolitiska frågor samt arbetar med ung- och skolverksamhet på regional och lokal nivå.

LO-distriktet i Småland och Blekinge omfattar fyra län, Blekinge, Jönköping, Kalmar och Kronoberg med 38 kommuner och har ca 145 000 medlemmar i 46 förbundsavdelningar. Distriktsexpeditionen finns i Växjö.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• medverka i utvecklingen av lokalt tvärfackligt arbete med LO-facken i kommunerna
  • tillsammans med arbetslaget arbeta med LO-distriktets huvudsakliga uppdrag som är,>
        1. facklig-politisk verksamhet, arbetsmarknads- och näringspolitiska frågor, tvärfacklig organisering av studier, ungdoms- och skolinformationsverksamhet,

2. det långsiktiga arbetet för högre facklig organisationsgrad och utveckling av opinionsbildningen och kontakter med media.

Du har erfarenhet som ombudsman. Du har mycket goda kunskaper om arbetarrörelsen och i första hand fackföreningsrörelsen, dess organisation, arbetssätt och beslutsordning. Du delar givetvis arbetarrörelsens värderingar och har bred facklig och politisk skolning. Erfarenhet från fackligt arbete på regional och central nivå är meriterande, liksom erfarenhet av facklig-politiskt arbete.

Som person är du kreativ, utåtriktad, har god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta i grupp. Du har goda ledaregenskaper och är tydlig i din kommunikation. Du är strukturerad och har lätt för att prioritera åt både dig själv och åt andra.
Tjänsten kräver B-körkort.

För frågor om tjänsten svarar Dan Mattsson, LO, enhetschef för distriktsverksamheten, dan.mattsson@lo.se 0705-396978.
Facklig kontaktperson för Distriktsombudsmannaklubben är Berit Örtell, berit.ortell@lo.se

Välkommen med din ansökan senast den 17 december 2021 till jennie.bjorsson@lo.se

Tillträde sker efter överenskommelse.

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information finns att läsa på https://www.lo.se/start/om_oss/los_hantering_av_personuppgifter