Koll på jobbet

Ung i facket Facket på sommarjobbet är en av LOs viktigaste kampanjer – då når vi ut till många unga som är nya i arbetslivet och som inte alltid kan sina rättigheter eller skyldigheter. Tyvärr blir många utnyttjade och får till exempel ”provjobba gratis”, blir trakasserade ute på arbetsplatserna eller så får de inte ut den lön som de blivit lovade på grund av att de inte fått något anställningsbevis.

Genom att besöka arbetsplatser och informera kan vi i facket motverka många av dessa problem. För många är vi även deras första kontakt med facket vilket ger oss en möjlighet att informera om vad vi gör och står för, och varför det är viktigt att många är medlemmar. Arbetet med kampanjen är en bra möjlighet för förbundens förtroendevalda att utveckla sig, skapa nätverk och stärka vår tvärfackliga verksamhet. Tillsammans blir vi starkare.

När

• Vecka 26: Kalmar och Blekinge län.
  • Vecka 27: Kronoberg och Jönköpings län.

Anmälan klicka här, snarast men senast 19 maj.

Ekonomi LO-distriktet står för arrangemanget och eventuell reseersättning.
Respektive förbundsavdelning står för eventuell förlorad arbetsförtjänst.
Kampanjen är i huvudsak en dagsaktivitet där ni är på uppsökeri under arbetstid.

Anmälda deltagare kommer att kallas till ett möte den 29 maj där de kommer får mer praktisk information och en genomgång av upplägget för årets kampanj.
Glöm inte att söka om ledighet i tid.

Välkomna!