Distriktet söker verksamhetsassistent för projekt kring skolinformation

LO-distriktet i Småland och Blekinge samordnar verksamhet i nära samarbete med förbundsavdelningarna och de lokala LO-facken i kommunerna inom vår geografi.

Testverksamhet tvärfacklig skolinformation
Distriktet liksom förbundsavdelningarna har skolinformatörer som håller facklig information på gymnasieprogrammen, SFI samt på folkhögskolor. Den testverksamhet (projekt) som startar nästa år handlar om att utveckla skolinformationen, öka tvärfackliga samarbetet och pröva nya idéer. Vi söker därför en verksamhetsassistent under projekttiden som sträcker sig över ett år.

Huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara att:
− Samordna och organisera och utveckla skolverksamheten inom LO-distriktet.
− Bygga upp nätverk, kommunicera och samarbeta med förbundsavdelningar, skolor, lärare och rektorer med flera.
− Skriftlig och muntlig information och kommunikation, verksamhetsadministration och utbildningsverksamhet.

Eftersom detta projekt ligger inom ung- och skolverksamheten är det en fördel att du som söker tjänsten är runt 30 år, gärna är utbildad skolinformatör och har hållit skolinformationer. Du är helst även skolorganisatör och har erfarenhet som kurshandledare. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att organisera verksamhet samt initiera och utveckla aktiviteter. Tidigare erfarenhet av projektarbete är meriterande. God datavana är ett krav.

Du har goda kunskaper om arbetarrörelsen och i första hand fackföreningsrörelsen – och delar givetvis arbetarrörelsens värderingar. Erfarenhet från fackligt ledarskap och arbete på lokal och regional nivå är meriterande, liksom erfarenhet av facklig-politiskt arbete. Som person är du ansvarsfull, utåtriktad och har lätt att samarbeta. Du behöver tycka om att arbeta självständigt och planera ditt arbete.

Tjänsten är en visstidsanställning under projektet, på heltid med oreglerad arbetstid om 12 månader. Önskvärd start är under januari-februari månad 2023, men tillträde sker efter överenskommelse. Vi har krav på körkort och tillgång till bil. Du omfattas av kollektivavtal mellan Handelsanställdas förbund och Arbetarrörelsens förhandlingsorganisation. Lön efter överenskommelse. Vår expedition ligger i Växjö.

Upplysningar om tjänsten lämnas av:
Carin Wallenthin, chef för LO-distriktet i Småland och Blekinge
070–341 95 70, carin.wallenthin@lo.se

Patrik Långberg, facklig företrädare
0470–100 81, patrik.langberg@lo.se

Välkommen med din ansökan med CV senast den 9 december 2022, som skickas till carin.wallenthin@lo.se