Att arbeta natt är tufft oavsett yrke

Arbetsmarknad I Region Kronoberg har de anställda som arbetar på obekväma arbetstider fått ett extra tillägg till OB-ersättningen. Men nu tänker det moderatledda styret ta bort det för alla utom för sjuksköterskorna.

I Region Kronoberg har alla anställda som arbetar på obekväma arbetstider (kväll, natt och helg) fått ett extra tillägg till den kollektivavtalade OB-ersättningen. Detta extra tillägg är en satsning för att marknadsföra sig som arbetsgivare när man rekryterar personal och på så sätt locka fler att söka jobb i regionen. Nu har den moderatledda Alliansen i regionen bestämt sig för att endast fortsätta med det extra OB-tillägget endast till sjuksköterskor. Som arbetsgivare gör man alltså skillnad på olika yrkesgrupper, man skiljer på sin personal. Det är precis lika obekvämt för en undersköterska eller skötare att arbeta natt som det är för en sjuksköterska.

Utbildad personal inom vård och omsorg är en bristvara idag. Att ta bort det tillägg som idag är en extra bonus är att göra sig själva en rejäl otjänst som arbetsgivare. Veckan före jul besökte ordföranden för Kommunal Sydost Centrallasarettet i Växjö. Där möttes hon av medlemmar som sa att de redan har börjat se sig om efter andra arbeten. Som undersköterska är man idag en eftertraktad arbetskraft. Om man då inte blir uppskattad av sin arbetsgivare så är det inte särskilt konstigt om man söker sig till andra arbetsgivare.

I massmedia har regionstyrelsens ordförande Mikael Johansson sagt att regionen är fullbemannad när det gäller undersköterskor. Då blir frågan; hur ser rekryteringsbehovet ut? Behövs det inga undersköterskor i sommar, i höst och kanske till nästa vinter i Region Kronoberg? Lön är en del i att vara en attraktiv arbetsgivare, arbetsvillkor är en annan. Istället för att vara en föregångare bland Sveriges regioner blir Region Kronoberg nu istället en bakåtsträvare av rang. Detta är inte vad vi kallar en attraktiv arbetsgivare.

All heder till de partier som i media den senaste veckan sagt att de tänker rösta mot alliansstyrets förslag. Vår förhoppning är att även alliansen tar sitt förnuft till fånga och ändrar sitt förslag. Att få en uppskattning i form av ett extra OB-tillägg är en förmån; Låt de proffsiga medlemmarna i Kommunal få behålla den förmånen!

Mahlin Bergman
Ordförande, Kommunal Sydost