Arbetsmiljö i förhandlingsarbetet

Målgrupp: Förtroendevalda med förhandlingsrätt, ordföranden och fackliga företrädare i företagsstyrelser, skyddsombud, arbetsmiljöombud, ledamöter i skyddskommitté, huvudskyddsombud, regionala skyddsombud, fackligt förtroendevalda.

Innehåll: Att använda arbetsmiljölagen i förhandlingsarbetet är både smart och viktigt. Det finns många paragrafer i arbetsmiljölagen som har direkt påverkan på medlemmarnas vardag. Och eftersom de finns i en lag är det saker som ska fungera.

Att väva in arbetsmiljölagen runt förhandlingsbordet kan lösa många frågor utan att det behöver bli konflikter. Den här kursen handlar om hur du kan använda lagen på ett bra och smart sätt. Kursen tar upp metoder för hur ett långsiktigt, målinriktat och offensivt arbete med arbetsmiljölagen och dess föreskrifter kan integreras i det övriga fackliga arbetet. Allt för att fackligt dubbelarbete ska undvikas och för att utkomsten ska bli så bra som möjligt för den enskilde medlemmen.

Kurslängd: 24 timmar fördelat på tre heldagar.

Ekonomi: Den anmäldas företag står för deltagaravgiften.

Intresseanmälan: Är du intresserad av att gå en arbetsmiljöutbildning, klicka här för att fylla i formuläret.
OBS. Nu kan du ansöka digitalt till de fackliga kurserna på Ädelfors folkhögskola. Gå till www.adelfors.nu. Du slipper all pappershantering, din ansökan går fram omedelbart och en bekräftelse skickas direkt till din mail. En digital ansökan är dessutom miljövänlig och säker.

Ledighet söks i enlighet med Förtroendemannalagen (FML) 6-7§§.