Vi tar strid för ett jämlikt Sverige

Uttalande från LO-distriktets höstmöte

Vi tar strid för ett jämlikt Sverige

Vi är LO-förbundens medlemmar. Det är vi som bygger landet under såväl kriser som framgångar. Vi gick till jobbet som vanligt under pandemin. Vi bar Sverige genom krismånaderna. Vi vill inte ha hjältestatus eller applåder för det. Men vi vill ha rättvisa och respekt. Vi vill ha trygga anställningar, en stark gemensam välfärd och investeringar som bygger vårt land starkare.

Det budgetförslag som regeringen har presenterat tar viktiga steg i den riktningen. Stödet till arbetslösa ökar, kunskapslyftet byggs ut, socialförsäkringarna stärks liksom möjligheterna till omställning som gör det lättare att byta yrke under livets gång.

Även den nyligen avslutade socialdemokratiska partikongressen innebar viktiga framgångar för krav som ställts från LO-förbunden; trygga jobb ska prioriteras, pensionerna förbättras och välfärden stärkas. Samtidigt valdes Magdalena Andersson till ny partiordförande. Det betyder att Sverige äntligen kan få sin första kvinnliga statsminister.

Ändå finns de som istället vill ägna sig åt kortsiktigt politiskt spel, ett agerande som i allra värsta fall kan leda till regeringskris och en moderatledd regering med en högerbudget. Den som öppnar för en sådan utveckling tar på sig ett mycket stort ansvar.

Det finns förslag som vi saknar i dagens politik och områden där vi vill göra mer. Men vi ser hellre att Sverige tar några steg framåt än att vi står still eller går tillbaka. Och om regeringens budget fälls, och riksdagen röstar nej till Magdalena Andersson, går Sverige tillbaka. Det skulle allvarligt försvåra den återstart LO-förbundens medlemmar behöver efter pandemin.

Vi kommer givetvis fortsätta att driva förslag vi saknar i politiken. Några av dem kommer att kräva politisk strid i valrörelsen. Låt oss ta de striderna. Men låt oss se till att vi fram till dess har en socialdemokratisk statsminister med en fungerande budget och inte kastas ut i ännu en regeringskris. Ingen tjänar på ett sådant politiskt kaos, allra minst LO-förbundens medlemmar.

Vad vi behöver nu är framtidstro och en politik som bygger Sverige starkt och jämlikt. Vi är redo att ta den striden i den valrörelse som snart börjar.

Uttalande från LO-distriktet i Småland och Blekinges representantskapsmöte
den 17 november 2021