LO Jönköping starkt kritiska till High Chaparalls agerande

Arbetsmarknad Under dagen har P4 Jönköping rapporterat om hur turistföretaget High Chaparall i Gnosjö, anlitat ett bemanningsföretag med säte i Rumänien.

Foto: Ida Svedlund

High Chaparall i Gnosjö, anlitar ett bemanningsföretag med säte i Rumänien

Löner och villkor vid bolaget är enligt rapporteringen långt under svenska nivåer och villkor. Något som LO-distriktet i Jönköpings län reagerar starkt på.

- Det är direkt anmärkningsvärt om man väljer att ge arbetare sämre villkor och lägre löner bara för man kommer från ett annat land. Vi från LO är djupt besvikna på High Chaparalls agerande. Vi kommer nu ta kontakt med företaget tillsammans med Hotell och Restaurang facket för att skapa en egen bild av vad som har hänt. Vi kommer aldrig acceptera att arbetare på svensk arbetsmarknad ska ha sämre villkor och löner än arbetare födda i Sverige, det går emot allt vi står för, säger LOs ombudsman i länet Dan Mattsson.

Under LOs sommarkampanj Facket på sommarjobbet, besöker unga fackligt aktiva arbetsplatser för att prata med sommar-extra jobbande ungdomar om vad som är viktigt att tänka på som ny ut i arbetslivet. I samband med det utses också årets sommarjobbsarbetsgivare. 2013 gick det priset till High Chaparall. Den bild som LO fick då var att man på ett bra sätt såg till att ungdomar fick en bra start i arbetslivet. Något som nu i efterhand ses med kritiska ögon från LO.
- Är det så att High Chaparall redan 2013 anlitade arbetskraft för lägre nivåer än svenska kollektivavtal och vi hade fått kännedom om det hade man aldrig tilldelats priset. Det här blir samtidigt en uppmaning till alla arbetsgivare att teckna kollektivavtal. Vi kommer aldrig acceptera löne- villkorsdumpning på svensk arbetsmarknad, avslutar Dan Mattsson.

För mer information:
Dan Mattsson, ombudsman och chef LO-distriktet i Jönköpings län