020560056 ring fackets hjälptelefon

Ungutbildningar

Lär dig mer om facket och var med och påverka.

Ung

LO ung utbildningar

På första kursen Om facket får du lära dig mer om vad facket står för och vad du har för rättigheter på jobbet. Du får även lära dig mer om hur du påverkar både i organisationen och på arbetsplatsen. Du får dessutom lära känna unga medlemmar från andra fackförbund som du kan utbyta värdefulla erfarenheter med.

Kursen är öppen för alla som är under 30 år och vill lära sig mer. Den riktar sig både till medlemmar och blivande medlemmar. Ta gärna med en arbetskamrat eller kompis som du tycker ska bli medlem i facket eller som kanske redan är det.

När du gått Om facket ges du möjlighet att välja mellan ett antal intressanta kurser där du kan lära dig mer om fackliga rättigheter, opinionsbildning och facklig aktivism. Som medlem får du själv välja i vilken ordning du går utbildningarna men vi rekommenderar att du först går Om facket om du inte redan har någon form av facklig grundutbildning.

Alla kurserna är kostnadsfria och du får ersättning för förlorad arbetsinkomst. Du har rätt enligt lagen att få ledigt från ditt jobb för att gå facklig utbildning. Du måste själv söka ledigt senast två veckor innan kursstart. Du söker ledigt utan lön och får betalt i form av studiestipendium eller förlorad arbetsförtjänst. På kursen får du hjälp att fylla i ersättningsblankett.

Nedan kan du läsa mer om de olika kurserna och när dom genomförs. Gör en intresseanmälan redan idag på www.fackligutbildning.se eller ta kontakt med LO-distriktet. Ladda ner ungfoldern här

Om facket

Beskrivning:

Om facket är en i raden av tvärfackliga ungdomskurser i LO ungs nya utbildningspaket. En kurs som ger dig en första inblick i den fackliga organisationen, dina rättigheter och skyldigheter, kollektivavtalet och hur du kan påverka både i organisationen och på din arbetsplats.

Målgrupp:

Medlemmar och blivande medlemmar under 30 år. Utbildningen är på 16 timmar fördelat på två dagar, fyra kvällar eller en helg.

Utbildningstillfällen under 2018

• 23-24 april i Kalmar
  • 17-18 september i Växjö
  • 1-2 oktober i Jönköping
  • 15-16 oktober i Växjö
  • 5-6 november i Kalmar

Om samhället

Beskrivning:

Om samhället är en i raden av tvärfackliga ungdomskurser i LO ungs nya utbildningspaket för unga upp till 30 år. En kurs som ger dig grundläggande förståelse för hur skattesystemet fungerar och välfärdssamhället är uppbyggt. Du får lära dig mer om ideologier och varför LO samverkar just med Socialdemokraterna.

Målgrupp:

Medlemmar under 30 år.  Utbildningen är på 16 timmar fördelat på två dagar, fyra kvällar eller en helg.

• 28-29 maj i Växjö
  • 29-30 oktober i Jönköping
  • 10-11 december i Växjö

Om främlingsfientlighet

Om främlingsfientlighet är en av temakurserna i LO ungs nya utbildningspaket. En kurs där vi diskuterar främlingsfientlighet, politiken bakom och allas rätt att vara olika.

Målgrupp:

Medlemmar under 30 år. Utbildningen är på 16 timmar fördelat på två dagar, fyra kvällar eller en helg.

• 30 maj - 31 maj i Växjö
  • 12-13 december i Växjö

Om Försäkringar

Här går man igenom vilka försäkringar det finns, vad jag har rätt till och hur jag gör om någonting skulle hända.

Målgrupp:

Medlemmar under 30 år. Utbildningen är på 8 timmar.

• 11 april i Växjö
  • 26 sept i Växjö

Om Feminism

OM FEMINISM är en ny temautbildning i LO ungs utbildningspaket för unga upp till 30 år. En kurs som ger dig inblick i hur facket arbetar för att nå jämställdhet mellan kvinnor och män i arbetslivet och i samhället. Du får insikt och kunskap om hur jämställdheten brister på arbetsmarknaden och vad vi kan göra för att åstadkomma förändring.

Målgrupp:

Medlemmar under 30 år. Utbildningen är på 16 timmar fördelat på två dagar.

Utbildningstillfälle under 2018:

• 26-27 mars i Växjö
  • 24-25 september i Växjö

Skolinformatörsutbildning

LO och Förbunden förväntar sig att du efter avslutad utbildning är aktiv och tillgänglig i det nya uppdraget. Utbildningen är 16 timmar.

Kursinnehåll

• Rollen som skolinformatör - vårt uppdrag
  • Våga tala och framträda
  • Argumentation
  • Upplägg och innehåll i skolinformation
  • Hantera en klass och problem
  • Praktiska övningar

Målgrupp:

Fackligt aktiva medlemmar med uppdraget.

Förkunskaper:

Om du inte redan gått en facklig grundkurs måste du gå OM FACKET före skolinformatörsutbildningen. Helst även oM SAMHÄLLET eller likvärdig utbildning hos det egna förbundet.

Nästa utbilningstillfälle 8-9 oktober i Växjö