020560056 ring fackets hjälptelefon

LO-distriktet i Småland och Blekinge

Inbjudan till Röda Akademin

Nu laddar vi gör att göra en bra politik och forma framtiden. Vi träffas för att bilda oss, diskutera, vässa argument och för att ha en trevlig samvaro.

LO: Så minskar vi inkomstskillnaderna i Småland och Blekinge

Pengar

För att minska inkomstskillnaderna i hela landet krävs krafttag inom en rad områden. I ett nytt program föreslår LO konkreta åtgärder för att göra Sverige mer jämlikt. LO vill bland annat ta ut mer rättvis skatt på kapitalinkomster, förbättra arbetslöshets- och sjukförsäkringen och införa en rättvisare fördelning av pengar till Sveriges kommuner och landsting.

Skyddsombudens dag

Idag firas de riktiga superhjältarna och LO-facken i vårt distrikt har varit aktiva under skyddsombudens dag.

Facket försäkrar - Föräldrapenningtillägget som ger dig råd

Ett föräldrapenningtillägg ger dig 10 procent extra när du är föräldraledig, förutom den ersättning du redan får från Försäkringskassan. Och om du tjänar mer än försäkringskassans tak för ersättning får du 90 procent på den del av lönen som överstiger taket.

LO-facken i Jönköping och Union to Union bjuder in till kvällsföreläsning

Hur ser arbetsförhållandena ut för våra kollegor i andra delar av världen? Vilken skillnad gör det fackliga internationella solidaritetsarbetet för fackförbund och arbetstagare i länder där orättvisorna är stora? Hur går arbetet till? Vad kan vi göra lokalt för att förbättra situationen för våra kollegor globalt?

LO Fakta - Arbetslivet i siffror

LO-Fakta

LO Play

Sex punkter för minskade inkomstskillnader

Inkomstskillnaderna har ökat snabbare i Sverige än i något annat jämförbart land. Varför? Vad kan göras för att bryta utvecklingen? LO-ekonomen Anna Almqvist reder ut begreppen.

Nyhetsbrev från LO
Prenumerera på LOs nyhetsbrev