Samtal om arbetsmarknadssituationen i Jönköping och Småländska Höglandet

Under senaste tiden har ett antal arbetsgivare dragit i handbromsen och meddelat att man har en övertalighet i sina verksamheter. Det leder till att många av LO-förbundens medlemmar löper hög risk för arbetslöshet.

Lars Forsstedt

Nu senast är det Hjältevadshus som har lagt ett stort varsel om personalneddragningar men vi har också Kabe husvagnar i Tenhult, Flexator i Anneberg, Strömsholmen i Tranås, EPAB bemanningsföretag, Kemet i Gränna för att nämna några och fler rapporteras vara på väg.

Vi har haft en tid med väldigt gott arbetsmarknadsläge i Jönköpings län och många arbetsgivare har fortsatt starkt orderläge och står inför behov att anställa. Vi känner dock en oro för vilken beredskap som finns i länet för att hantera omställningen för dem som riskerar att bli uppsagda inte minst med Arbetsförmedlingens stora neddragningar som riskerar att försämra möjligheterna till aktiva åtgärder för att komma i arbete.

Vi vill nu samlas och titta på vilka insatser som finns att tillgå för att se till att våra medlemmar så fort som möjligt kan komma i ett nytt arbete. Arbetsmarknadsläget är fortsatt starkt men vi har sett ett antal större varsel om uppsägningar särskilt kopplat till det Småländska Höglandet. Vi känner en oro för att Arbetsförmedlingen är drabbade av så hårda besparingskrav och vill säkerställa det finns beredskap att hantera omställningen för våra medlemmar inom LO-förbunden, säger Thomas Olsson, ordförande i LO-distriktet i Småland och Blekinge.

Datum och tid: 19 februari 2019 klockan 13.00-16.00

Plats: IF Metalls lokaler på Kungsgatan 13 i Jönköping, ingång i markplan från Gröna gatan.

Ekonomi: LO står för konferenskostnader och i övrigt reglerar sändande organisation sina egna kostnader.

Anmälan: Sker till lo-smalandblekinge@lo.se. LO hanterar personuppgifter i enligthet med LOs personuppgifts och integrationspolicy.
Inbjudan till träffen finns här.