Facket på sommarjobbet 2016.

Ung i facket Nu är Facket på sommarjobbet i Sydost klart och sammanställt. Totalt besökte 37 ungdomarna från olika LO-fack närmare 2000 arbetsplatser och samtalade med ca 1500 sommarjobbare i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län.

Lars Forsstedt

Att sakna anställningsbevis är ett vanligt problem som tydligt framkommer i årets kampanj.  Ungdomar får inte ut något anställningsbevis trots att lagen säger att man har rätt till det inom en månads anställning på ett företag. Många ungdomar vet tyvärr inte att utan anställningsbevis kan det vara så att man jobbar gratis.

Något som också varit ett stort problem i sommar är att minderåringar arbetar ensamma och hantera kassan själva. Solskensavtal ser vi allt oftare på arbetsplatser som är väderberoende, framförallt glasskiosker, campingar, caféer, säger Lina Jonsson, ungdomsansvarig på LO-distriktet Sydost.

Till hjälp i kampanjen har vi Fackets hjälptelefon – 020-56 00 56- dit ungdomar och deras föräldrar antingen kan ringa för att få svar på sina frågor eller för att få hjälp. Till hjälptelefonen ringer man gratis och den är bemannad vardagar mellan kl 9-18. eller maila via detta formulär

Kicki Stamblad